2013. február 2., szombat

Beetetési technikák - emberhalászat és szomorú következményei

Jó ha tudod: Krisztus Magyarországi Egyháza komolyan veszi, hogy emberhalászokat képez. Külön kurzusok vannak rá, hogyan kell megnyerni egy ateistát, vagy egy vallásos embert; milyen kérdéseket érdemes feltenni nekik, hogy pozitív válaszokat kapjunk. Nekem is van valahol a szekrényem mélyén néhány oklevél arról, hogy sikeresen elvégeztem az Emberhalász kurzust.

A beetetés a halászatban ismert fogalom, lényege az, hogy a halakat magunkhoz csalogassuk, így könnyebben horogra akadnak. A beetető egyház hasonlóan működik, mindent megtesz, hogy horogra akassza azokat, akik kapcsolatba kerülnek vele. És éppúgy, ahogyan a horgász is álcázza a horgot, ez a gyülekezet is ráakasztja a maga horgára a megfelelő csalit.

Horgászni persze csak ott érdemes, ahol vannak halak, és ahol ezek a halak éhesek. Ezért kitűnő célpontjai a KME-nak a diákok és tinik, a két legvédtelenebb és legfogékonyabb korosztály.

Persze alapvetően az emberhalász egy bibliai fogalom, de érdemes - és kell is - különbséget tenni aközött, ahogyan ezt Jézus és követői a Bibliában teszik, és ahogyan ez a gyülekezet csinálja.

1. Manipuláció az "örömhír hirdetésében"

Jézus kezdettől fogva teljesen őszinte volt. Akár azt mondta valakinek, hogy "gyertek utánam és emberhalásszá teszlek benneteket"; akár a gazdag ifjúnak, hogy adja el minden vagyonát, és kövesse őt. Ezeket a kijelentéseket az első találkozón tette, és nem volt barátságépítés-stratégiája.

Ezzel szemben a KME módszere az, hogy az információkat gondosan adagolja, és megpróbálja magához kötni az érdeklődőket. Mindig óvatosan, csak annyit tálal, amennyi még nem riasztja el a leendő tagot. Az apologia.hu így ír (általánosságban és nem e csoport kapcsán) erről a módszerről:

"Gondolati befo­lyásolásnak számít tulajdonképpen minden új ismeret, összefüggés vagy szempont szóbeli vagy írásbeli átadása. Ez önmagában semleges dolog, hiszen gyakorlatilag mindennemű oktatásnak, tanításnak ez a lénye­ge. Ha az, amit valaki a másikkal megoszt, igaz és teljes ismeret, valós és fontos összefüggés, gyakorlatilag alkalmazható és pozitív gyümölcsű dolog, akkor maga a befolyásolás etikai szempontból megkérdőjelez­hetetlen. Ha azonban az egyik fél tudatosan csak félismeretet közöl, valamit eltitkol, hogy félrevezesse a másikat anélkül, hogy az észrevenné, akkor az már a másik ember gondolkodásának az ellenőrzésére (mind control) tett kísérlet."

Például: a KME egyik tagja megállít valakit az utcán és meghívja istentiszteletre. Beszélget a meghívottal, és megtud róla néhány információt. Esetleg azt, hogy az illető már jár valahová. Na, az tök jó, mondja emberünk lelkesen (miközben azt gondolja, itt az első leküzdendő akadály). Aztán kiderül, hogy a meghívott kapcsolatban él (na majd ezzel később foglalkozni kell, gondolja a meghívó - ha a másik fél partnere "nem nyitott", akkor végül mindenképp szakítaniuk kell -, de ezen a ponton csak mosolyogva bólogat). Aztán kiderül, hogy a meghívott fél dohányzik. Gondoltál már rá, hogy letedd a cigit? kérdezi a meghívó óvatosan, magában persze tudja, hogy semmiképpen nem keresztelik meg, ha ragaszkodik káros szokásához. Végképp nem kötik a meghívott orrára, hogy lesz saját nevelője, és hogy Magyarországon csak a gyülekezet tagjai közül választhat társat (ellenpélda az elmúlt húsz évből nincs). Hiszen ezeket az üzeneteket kizárólag komoly megalapozással lehetne emészthetővé tenni. Itt jön képbe a szeretet-bombázás és a hibás teológia.

Voltaképpen ez egy teljesen átlagos szituáció, ami naponta fordul elő Krisztus Magyarországi Egyháza és az azon kívül élő emberek interakciójában (ebből következően a KME-n belül is). A kirakatban csak annyi van, hogy "klassz, valódi közösség vagyunk", a háttérben pedig tengernyi elvárás húzódik meg.

És még egyszer: nem arról van szó, hogy a kereszténység, Krisztus követése ne járna valódi önmegtagadással bizonyos kérdésekben. Egyszerűen arról, hogy ebben a gyülekezetben Jézus üzenete összekeveredett emberi parancsolatokkal - ez utóbbiakat pedig nem lehet rögtön bedobni, mert teológiailag nem védhetőek. Ilyenkor jön elő a manipuláció, a valódi gondolatok és szándékok elrejtése a meghívottak elől, hogy "el ne riasszuk, mielőtt még sikeresen behálóznánk".

2. Szeretet-bombázás - A NAGY ÁTVERÉS

Az apologia.hu a szeretet-bombázás fogalmát így tisztázza: Ezt tartják a legveszélyesebb, mert legnehezebben észrevehető manipulatív eszköznek. A probléma azonban nem magában a szeretetben van. Ha valakit valahol szeretettel fogadnak, akkor ez nem azt jelenti, hogy garantáltan "valami szektába" került. Sokkal inkább a mögöttes szándék, a motiváció a kérdéses, ezt azonban csak utólag lehet megítélni.
Ha a közösségbe látogatóban csak a lehetséges új tagot látják, és csak ezért igyekeznek kellemes élmé­nyekkel, érdeklődéssel körülvenni, ha ezért igyekeznek minél többet megtudni róla, lelki és családi hátteré­ről, akkor a látszólagos elfogadás csak addig fog járni az új embernek, amíg teljesíti a feltételeket. Ha azon­ban a csoportban megszabott idő alatt nem formálódik a belső elvárásokhoz, ha engedetlen a vezető­séggel, a szervezettel szemben, akkor az addig szívélyes hangnem hirtelen fenyegetővé és elítélővé válik ("lázad", "aberrált", "démonok befolyásolják" stb.), vagy a kapcsolat hirtelen közömbössé válik. Az is a motivációt leplezi le, ha a vallási közösség csak a beavató szertartásig (keresztség, beavatás, nyilatkozat aláírása stb.) bánik az illetővel elfogadóan, utána azonban egyszerűen besorolja a "munkások" közé, mások beszerve­zésére buzdítja, és nyomást gyakorol rá, hogy teljesítse az elvárásokat.
Mivel nem láthatunk bele az emberi szívekbe, a motiváció sokszor csak utólag derül ki. Az álságos visel­kedés azonban mindig elárulja magát: akikben valóban feltétel nélküli, ok nélküli szeretet él a többi ember iránt, az szeretni tud minden ellenére is.

Ebben a csoportban az új tagok beszervezése ("az elveszettek mentése") mindig a szeretet-bombázással indul. Teljes támogatás, maximális együttérzés, érdeklődés a másik iránt, és végtelen elfogadás.

Ezek azonban csak illúziók, és a KME tagjai éppúgy becsapják magukat, mint ahogyan ezt azokkal teszik, akikkel kapcsolatba kerülnek.

Az elfogadás lényege az, hogy bármit mondhatsz az életedről, arra rá fognak bólintani. Még ha nem is értenek egyet valamivel, azt óvatosan és gyengéden teszik, nehogy elriasszanak. A hátad mögött viszont mindezekről beszélgetni fognak vezető-találkozókon, és pontos tervük lesz arra vonatkozóan, hogyan bírjanak rá téged a változásra vagy változtatásra. Személyesen neked szóló üzeneteket fognak a vasárnapi prédikációjukba építeni, amitől úgy érzed, mintha Isten kifejezetten hozzád szólt volna. Idézeteket mutatnak, hogy meggyőzzenek, de arról nem szólnak, hogy vannak olyan idézetek is, amik a te álláspontodat támasztják alá. Végeredményben Jézusra hivatkozva egyre több és több követeléssel állnak majd elő és az elfogadásukat már csak ezen követelések és elvárások teljesítésével tudod visszaszerezni.

Teljes támogatás? Amikor először találkozol velük, azt is csodálattal hallgatják majd, ha azt mondod, hogy űrhajós szeretnél lenni és a Holdon akarsz élni. Vannak álmaid, mondják elismerően. Valójában később már azt is meg fogják szólni, ha a hétközi istentisztelet vagy a bibliakör időpontjára esik az esti OKJ-s képzésed vagy a nyelvoktatásod. Ilyesmikben, ha már a csoport megkeresztelkedett tagjaként vágsz bele, komoly ellenállást és neheztelést tapasztalsz majd, amiért "nem keresed első helyen az Isten országát" (kivéve, ha "tanácsot kértél" és megengedték, mert ezzel leszerelhetsz mindenkit, aki furcsán néz rád). Mivel pedig gyülekezetük kizárólag Budapesten van, ne is álmodj róla, hogy egy másik városban fogsz élni. Méghogy a Hold!

Ugyanígy, a másik iránti érdeklődés is csak addig tart, amíg meg nem keresztelték. Addig azt fogod tapasztalni, hogy rengeteget kezdeményeznek feléd, mintha mindenki találkozni szeretne veled. Aztán elhal a nagy érdeklődés, és észreveszed, hogy magányos vagy. Csak egy projekt voltam, ez lesz az érzésed. Valóban csak az voltál.

Ha kifejezed a vezetőid felé, hogy már nem kezdeményeznek feléd, a válasz az lesz, hogy nincs rá idejük, és különben is, Te ki felé kezdeményezel? Ha ugyanis kritika éri őket, rendszerint visszatámadnak.

Végezetül pedig: nagyon együttérzőek tudnak lenni mindaddig, amíg nincsenek teljesületlen elvárásaik feléd. Amint konfliktusba kerültök, megérted, hogy az együttérzés csak a manipuláció része, egy felvett viselkedésforma és nem a lényük része. Ezt mindenképpen tapasztalhatod majd a csoport vezetőjénél, a többiek pedig sikeresen asszimilálódnak, átveszik az ő attitűdjét. Az érzéseidet lesöprik, és mindenfélével vádolnak majd, ha nem engedelmeskedsz.

3. A "nemesebb lelkűek" illúziója

Amikor tanulmányozzák veled a Bibliát, egy ponton felolvassák neked az alábbi idézetet ApCsel 17:10-11-ből:

A testvérek pedig még akkor éjjel elküldték Pált Szilásszal együtt Béreába. Amikor megérkeztek, bementek a zsidók zsinagógájába. Ezek nemesebb lelkűek voltak, mint a thesszalonikaiak, teljes készséggel fogadták az igét, és napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok.

Ezután azt mondják majd, hogy ne nekik hidd el, amit mondanak, hanem a Bibliának. Azt állítják, hogy ha bármit tapasztalsz a gyülekezetben, ami a Bibliában másképpen van, akkor szólj, és megváltoztatják, az egész gyülekezet megváltozik, mert a Biblia alapján él.

Milyen jól hangzik! Annak idején én ezt megettem, és biztonságérzettel töltött el a tudat, hogy beleszólhatok a dolgokba, nem lehetek valamiféle szekta tagja, tényleg a Bibliát fogom követni.

Azt viszont elfelejtették mondani, hogy a gyülekezetnek és az egész, nemzetközi ICOC-nak húsz éve kiforrott teológiája van. Így a gyakorlatban bármit vetettem is fel, a válasz mindig az volt, hogy én vagyok a kritikus, a keserű, a büszke, vagy bármi más. Szóval ha valamit felvetettem, végül a vezetők válasza az volt, hogy "térj meg". Kell ezt a pontot tovább ragoznom?

4. Kihasználják, hogy beleszerettél Istenbe

Egy szerelmes ember szinte bármilyen őrültségre kész a szíve választottjáért. A KME-vel folytatott tanulmányozás során végső soron valóban megismerkedhetsz Istennel (ez nem a KME, hanem Isten és a Biblia érdeme). Eddigre már a tanulmányozás során megtanulhattad (tudat alatt), hogy az együttműködésedért szeretet és elfogadás jár, míg az ellenkezésed csalódott sóhajtozást vált ki az érted fáradozókból.

Szóval legkésőbb ezen a ponton, amikor már tényleg fontos neked az Isten, és azt is a fejedbe verték, hogy kizárólag köztük találhatod meg, elkezdhetik felsorolni azokat az elvárásokat, amelyeknek meg kell majd felelned. Te pedig szerelmesen bólogatsz majd, fel sem fogva, hogy a kérések némelyikének milyen következményei lesznek, és hogy ezek a kérések nincsenek is benne a Bibliában. Ezen a ponton kerül szóba a nevelés, a párkapcsolatok, a munka, valójában az életed messze legfontosabb kérdései. És később, amikor már rádöbbensz, hogy csőbe húztak, azt fogod látni, hogy rengeteg veszítenivalód van, ha ebből a csoportból kilépsz. Itt vannak a kapcsolataid, az emlékeid, itt találtad meg Istent (és vajon vele maradhatsz-e, ha innen elmész?). Egészségtelen függőségben vagy, de félsz kilépni belőle, és segítség nélkül sokan nem is képesek rá. Szenvednek, miközben a vezetőjük arról prédikál, hogy ez normális, mert ez még csak a "pusztai vándorlás" itt a Földön. És nem fogod érteni Jézust, aki azt ígérte, hogy az ő terhe könnyű és boldogító; és miközben egyik találkozódról a másikra rohansz, nem fogod érteni Pált, amikor azt mondja, hogy "saját feleségedet el ne hagyd, legfeljebb az imádkozás idejére". És nem fogod érteni, mit jelent Isten minden értelmet meghaladó békessége, mert keserű és frusztrált leszel a saját életviteled, elnyomottságod és kihasználtságod miatt, vagy éppen azért, mert a teljesítmény-kényszeres szemlélet és bűnellenes-orientáltság miatt azt érzed, hogy nem vagy elég jó és nem adsz eleget. Így végső soron önmagad ellen harcolsz majd egész életedben, megpróbálsz felnőni mások elvárásaihoz; és eközben Isten még mindig szeret és elhalmoz az áldásaival, de közben szomorú, mert látja, hogy fogságba estél.

Nos, ez vár rád, ha a KME-hez csatlakozol, ez az, amit a tagok nem mondanak el neked, amikor először találkozol velük, vagy tanulmányozni kezditek a Bibliát - ahogyan nem mondják el egymásnak sem, csak küzdenek csendben egy, öt vagy tíz évig, mielőtt mentális sérülésekkel telve elhagynák ezt a csoportot.

7 megjegyzés:

  1. Érdekes amit írtál!
    Váltanék pár sort veled e-mailben.
    Úgy emlékszem hogy, Krisztus Budapesti Egyháza néven indult anno, vagy nem jól tudom?
    Isten áldjon

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Igen, ez volt régen, még 2000 előtt a Krisztus Budapesti Egyháza.

      Törlés
  2. Érdekes és mindenképp megfontolandó tanácsok... egyvalamit azonban elmulasztottál feltüntetni - hiszem, szeretném hinni, hogy csak mulasztás volt, nem szándékos manipuláció -, hogy az apologia.hu ezeket nem a Krisztus Magyarországi Egyházáról, hanem általában véve a(z) (kis)egyházakkal való ismerkedésről írja.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban értelemzavaró mulasztás volt, észrevételedet köszönve pontosítottam.

      Törlés
  3. köszönöm, megnyugtató "kívülrő látni" amit átéltem, így megfogalmazva, azt ami velem is, egy az egybem történt a Krisztus Magyarországi Egyházában, kezdve a bemerítkezés utáni pálfordulással, a visszatámadással, a félelemmel, és azzal hogy valahol én velem van a baj, én nem adok eleget, teljesítek eleget, kihasználtak :( Egyetlen embert sem sikerült meghívnom, szégyelltem is magam, hogy senkit nem tudok sarokba szorítani úgy, mint egyesek.
    Sajnálom, hogy ugyanaz van mint kb 7 éve mikor kiközösítettek, valahol reméltem, hogy Isten kegyelme itt is változást hoz, és nem azokat dobálják ki, akik valaki másról hallanak Isten beszédéből, nem a KME szelleméről.

    Azt tudom, hogy az igazság rólam Krisztus az Atyától, azaz szent vagyok és Istené kegyelemből, és nem elégtelen és rossz, bár ma is vétkeztem pl, de nem ez vagyok, nem én teszem magam elfogadhatóvá, hanem Isten tett. ha soha semmit nem csinálnék Istenért, akkor is teljesen rendbe vagyok vele - kegyelemből :)

    köszönöm, a blogot :)

    Sch. Z.

    VálaszTörlés
  4. Sajnos annak idején éreztem ezeket a dolgokat, mikor kapcsolatba kerültem a KME-vel barátokon keresztül. Az ott maradt embereket mindmáig barátaimnak tartom, ahogy az onnan azóta eljövőket is. Fájt akkoriban a "csak egy projekt voltál" érzése. Hogy amint jeleztem, hogy keresztségemet megváltoztatni nem szándékozom, onnanstól a barátaimat nem érdekeltem. Hogy a legtöbb kapcsolat biblia-kör meghívásból, istentisztelet meghívásból fakadt. Félreértések elkerülése végett mind az istentiszteleteken és a bibliakörökben gazdagodtam, fejlődtem valamivel, közelebb kerültem Istenhez. De éreztem azt is, hogy itt tényleg nem ajánlatos mást gondolni Istenről, a Hitről és a Bibliáról, mint ami a KME-n belül elfogadott. Engem csak meggyőzni próbáltak. Talán sikerült is volna, ha nincs melettem valaki. És ez után a blog után örülök, hogy nem váltam ennek az egyháznak a tagjává. Csak a barátainkat sajnálom, azokat, akik alig vagy egyáltalán nem tartják velünk a kapcsolatot azóta. :(

    VálaszTörlés
  5. Ehhez a csoporthoz hasonlít a karlsruhei /Németó/Dieter Klaus Spyra csoportja.International Missions Team ,a nevük most. Mo-n is itt vannak. Törökbálinton.

    VálaszTörlés