2013. október 21., hétfő

Gyógyító gyülekezet, veszélyes közösség, vagy destruktív szekta?

Az alábbiakban egy nagyon híres és elismert kérdőív aktualizált és kiegészített magyar fordítását közöljük. Ez a kérdőív segít felismerni és megállapítani, hogy a gyülekezet, mellyel kapcsolatban vagy, egy gyógyító közösség-e, vagy pedig olyasmi, amely komoly veszélyeket hordoz magában.

Szellemi hatalommal való visszaélés - kérdőív

A kérdésekre az igen és a nem a teszt szempontjából a két értékelhető válasz.

1. A gyülekezetedben az információ-áramlás szigorú ellenőrzés alatt áll?

2. A nyilvános megszégyenítés a gyülekezet vezetői által rendszeresen használt eszköz?

3. A gyülekezet vezetői a feléjük irányuló kritikát és a megkérdőjelezést türelmetlenül fogadják? Esetleg negatív beszédnek vagy üldöztetésnek tekintik?

4. A gyülekezetedet elhagyókkal szemben általános ellenérzéseitek vannak? A gyülekezet vezetői inkább úgy kommunikálnak róluk, hogy "gond van velük", "különféle bűnök miatt mentek el" és "veszélyesek a lelki jóllétedre"?

5. Ha valaki egy olyan egyházért hagyja el a gyülekezetedet, amit a vezetők nem tekintenek "üdvözítőnek", akkor úgy veszik, mintha magát Istent hagyta volna el?

6. Félsz attól, hogy a gyülekezetedben figyelmen kívül hagyják, elutasítják, vagy megfeddnek érte, ha valamiről eltérő véleményed van?

7. A gyülekezeted inkább kontrolláló, mint támogató?

8. A vezetőid újra és újra emlékeztetnek arra, kié a gyülekezetben a (földi) hatalom?

9. Érzel nyomást a vezetők részéről, hogy ne firtasd, mások miért hagyták el a gyülekezetedet; vagy ha mégis kérdéseid vannak, csak bizonyos vezetőkhöz mehetsz oda feltenni őket (esetleg el is kell fogadnod az állásfoglalásukat)?

10. Gondosan ellenőrzik-e, milyen lelki kiadványokat nézel, hallgatsz, vagy olvasol?

11. Folyik-e egy kérlelhetetlen és állandó kampány, hogy a tevékenységeidet a gyülekezetedben végezd, megjelenj az összes találkozón (kivéve, ha rajtad kívülálló ok akadályozza)? Ha kihagysz tevékenységeket és alkalmakat, megkérdőjelezik-e a lelkiességedet vagy az elkötelezettségedet?

12. Fellelhető-e a gyülekezetedben az a mentalitás (még ha finoman, vagy rejtetten is), hogy ha a vezetőid elégedettek veled, akkor Isten is elégedett, ha viszont a vezetőid elégedetlenek veled, akkor Isten is elégedetlen?

13. A gyülekezetedben tapasztalsz-e törekvést arra nézve, hogy gyengüljenek a vér szerinti családi és rokoni kapcsolataid?

14. A gyülekezetedben a bűntudatkeltés és a szégyen az irányítás és ellenőrzés állandósult eszközei?

14. Ösztönözve vannak-e a gyülekezetedben a tagok arra (vagy legalábbis tipikusan megjelenik-e a gyülekezetedben ez a gyakorlat), hogy kémkedjenek egymás után, esetleg jelentést tegyenek egymás bűneiről a hiearchiában felettük álló vezetőknek?

15. A gyülekezetedben a hangulat félelemmel teli? Jelen van a félelem attól, hogy nem felelsz meg a szabályoknak, félelem az elutasítástól, vagy akár a nyilvános megaláztatástól?

16. A gyülekezetedben elmosódik a határ a magántitok és a nyitottság között? A tagoknak meg kell vallaniuk a legszemélyesebb, vagy a legkisebb bűneiket is, mert csak így állhatnak tiszta lelkiismerettel a vezetők előtt?

17. Amikor a gyülekezeteden belül szavaztok valamiről, a szavazás eredménye általában egyhangú? Furcsa és felzaklató, ha valaki nem a többséggel szavaz?

18. Ha valamit megkérdőjelezel, elítélnek-e a következő jelzők valamelyikével: suttogó, hátba támadó, rágalmazó, pletykáló, büszke és lázadó, elégedetlen és megosztó?

19. Nyilvánosan büntetik azokat, akik a vezetőktől eltérő véleményen vannak? Lerombolják a hírnevüket; burkolt, vagy konkrét megnyilvánulásokat tesznek a "bűneikről"? Megtörik a tagok ezen emberek felé való bizalmát a vezetők javára?

20. Van-e a gyülekezetedben egy rosszul értelmezett hűség a vezetők felé (mintha a vezető lenne maga Isten), ami bálványimádás?

21. Szólnak-e gyakran erőteljes, vagy akár durva prédikációk a bűnről, a hibáidról, érzed-e gyakran a prédikációk után, hogy nem vagy elég jó, többet kell teljesítened, jobban meg kell felelned, meg kell változnod?

22. Elhangzik-e újra és újra, hogy "tarts ki, vagy elkárhozol", "hallgass a vezetőidre", "engedelmeskedj a vezetőidnek", "vesd alá magad a vezetőidnek"?

23. A paranoia légköre uralkodik a gyülekezetedben? Félelem a kegyelemből való kieséstől, az önálló gondolkodástól, az íratlan szabályok megszegésétől, a vezetők egyértelmű elvárásaiban való elbukástól?

24. Te paranoiássá váltál ebben a gyülekezetben? Gondosan figyelsz minden szavadra, gesztusodra és cselekedeteidre, ha bizonyos emberek társaságában vagy, nehogy jelentsék a "hibáidat", vagy rád szálljanak?

25. A gyülekezetedben csend övezi a vezetés bűneit? A vezetés nehezen vállalja fel a saját hibáit és felelősségét?

26. A vezetők jogot formálnak arra, hogy agresszíven beleszóljanak az életedbe és a családod életébe, mintha jobban ismernének téged és a családodat, mint te magad?

Értékelés:

A ponthatár természetesen szubjektív (hiszen a kérdések nem "egyenlő súlyúak", és egy-egy kérdésre is lehet erőteljes és bizonytalan választ is adni), de azért egyfajta iránymutatásra elegendő lehet.

Ha az összes fenti kérdésre nem a válasz, akkor a vezetői hatalom megnyilvánulásai szempontjából a gyülekezeted teljesen egészségesnek tűnik. Úgy tűnik, hogy a vezetőid a tehetségüket nem uralkodásra, hanem szolgálatra használják.

1-8 igen válasz esetén a gyülekezeted az egészségtelen működés jeleit mutatja. A vezetőid talán már a személyes véleményüket is parancsolatként tanítják, ami számos veszélyt hordoz magában. Persze, az is lehet, hogy a helyzet éppen javul és korábban rosszabb volt, természetesen minden gyülekezet más és más, ezt csak a konkrét szituációban lévők tudják pontosan megítélni.

9-16 igen válasz esetén a gyülekezeted a vezetés szempontjából nagyon egészségtelen, és már erőteljesen fennáll a lehetősége, hogy a vezetési stílus sokaknak komoly mentális sérüléseket okoz. Érdemes elgondolkozni rajta, hogy a "lemorzsolódás" százalékos mértéke mekkora szintet ölt ebben a gyülekezetben? Aki marad, miért teszi? Fél tőle, hogy ha a közösséget elhagyja, akkor Istent hagyja el? Esetleg itt van minden barátja és csapdába esett?

17-22 igen válasz esetén a gyülekezeted valójában feltételezhetően egy tekintélyelvű szekta, amelyben szinte mindenki (a vezetőket is beleértve) folyamatosan sérül mentálisan. Valószínűleg sokan betegek és különféle hangulatjavító gyógyszereket szednek, vagy szervi megbetegedéseik vannak. Talán vannak, akik a gyülekezet elhagyása után öngyilkosok lettek, vagy legalábbis megpróbálkoztak vele. Rendszeresek a gyülekezet előtti fenyítések és a kiközösítések. Ha ez a helyzet, a legjobb tanács, amit adhatunk, hogy hagyd el ezt a közösséget.

23-26 igen válasz esetén a gyülekezeted vezetői valószínűleg nyíltan vagy burkoltan alkotmánysértő módon bánnak veled. A személyes szabadságodat elveszítetted, folyamatos kontroll alatt állsz és ez az állapot a személyiségedben valószínűleg komoly károkat okoz. Az alapvető személyiségi szabadságjogaiddal (vélemény-nyilvánítás szabadsága, szólásszabadság, szabadon választott emberi kapcsolatok, szabad akarat) képtelen vagy élni, ha mégis megteszed, támadások kereszttüzébe kerülsz. A legjobb, amit tehetsz, hogy azonnal elhagyod ezt a közösséget - bármilyen régóta is vagy a tagja.

Amennyiben komolyan megsérültél egy vallási közösségben, egyfajta szellemi felépülés (spiritual recovery) válhat szükségessé. A későbbiekben ezzel a témával is foglalkozunk majd.

Felhasznált szakirodalom:

Spiritual abuse survey

Subtle power of spiritual abuse


2013. október 17., csütörtök

Szabad Péter két alapvető tévtanítása - egyetlen "prédikációban"

1. A szabad akaratról

(2012. április 22.)

Előre bocsátom, hogy az Isten iránti engedelmesség természetesen biblikus tanítás - egészen addig, amíg Isten nevében egy ember el nem kezdi követelni, hogy az életed bármely területén neki kell engedelmeskedned. Itt pedig pontosan erről van szó: emberek kezdtek parancsolgatni egymásnak, és ha nem érték el a kívánt célt, kijátszották az "Istennek nem engedelmeskedsz" kártyát. És ennek a mentalitásnak ágyaz meg, ezt támogatja ez a prédikáció.

Ebben hangzik el, hogy "lemondunk a szabad akaratunk jó nagy részéről", amikor Jézust követjük. Ez a tanítás a videóval együtt nagyon manipulatív. Egy diák-találkozón Szabad Péter azt mondta, hogy "a szabad akarat választás Jézus és a bűn között". De lényegében itt is ugyanezt mondja. Ebben az legszörnyűbb, hogy a szabad akaratot eleve a "bűn és Isten akarata" közötti döntésre redukálja, utána pedig óriási nyomást gyakorol, hogy az "Isten akaratát" válaszd. Így lett minimálisra kényszerítve Krisztus Magyarországi Egyházában a szabad akarat, miközben a Szabad-akaratból viszont egyre több és több jelent meg.

"Szóval ki ül a Te életed trónusán? Ki a főnök? Ki hozza a döntéseket?" - kérdezi a prédikációban. Fel kellett volna állni és azt mondani: TE, PETI, és ez elég nagy baj.

Külön felhívom a figyelmet 18.00-tol kezdődő részre... "Lemondok a szabad akaratomról nap mint nap". Ez nem így működik. A szívre kell vigyázni, és az isteni élet ennek gyümölcse lesz. Én meg egyetlen reggel sem keltem úgy fel, hogy "ma lemondok a szabad akaratomról". Ez eltorzult logika. Nem robotok vagyunk, és Isten a gondolatától is irtózik, hogy azok legyünk.

Amikor tehát nem engedelmeskedtél valamiben Petinek, ő ezt úgy fogta fel, hogy nem engedelmeskedsz Istennek. Hiszen hogy mered a saját akaratodat az övé fölé emelni? Az Isten akaratát pedig ebben a gyülekezetben természetesen a vezetőid prezentálták neked.

Így kell megszervezni a totális kontrollt egy gyülekezet felett. Piramis-alakú autoriter struktúra, amelyben a személyes nevelés segítségével a csúcsvezető akaratát minden tagra könnyen át lehet vinni.


2. Az engedelmességről

(2012. április 22.)

Ebben pedig az hangzik el, hogy "ha valamivel egyetértesz és úgy teszed meg, az nem engedelmesség".

Beszél a gyerekeiről is (9 és 11 évesek ekkor) akiket "engedelmeskedni tanít": eközben a KME-ben a felnőtt emberekkel is gyerekekként bántak.

Szabad Péter logikája ennek alapján: ha egyetértesz valamivel, az nem engedelmesség. Az engedelmesség az, ha teljesíted azt a "kihívást", ami nem tetszik vagy nem értesz vele egyet. Ha nem engedelmeskedsz a kihívásnak, akkor Istennek nem engedelmeskedsz és bűnben vagy. Túl ezen, az első pontra visszautalva: ne te hozd az életedre a döntéseidet, hanem Krisztus - ami nyilvánvalóan azt jelenti a gyakorlatban, hogy a vezetőid (és erre számtalan példát tudnánk és a következő bejegyzésben fogunk is idézni).
E logika menten hozott létre Szabad Péter parancsuralmi rendszert. Ha az ő kihívásainak nem engedelmeskedtél, azt úgy vette, hogy Istennek nem engedelmeskedsz. Ekkor természetesen "rád szállt" és megpróbált megtörni, vagy elkergetni a gyülekezetből. Mindezt tette teljesen gátlástalanul, minden erőforrást igénybe véve, teljes egyházvezetői hatalmát felhasználva, űzve és hajszolva a módszerei miatt akár összeomlás szélére került embereket is.


3. Következtetés

A fenti két tanítás lényegében arra kényszerít, hogy folyamatosan tegyél meg olyan dolgokat, amikkel nem értesz egyet. Sajnos gyakorlati tapasztalat, hogy ha kifejezted valakinek, hogy nem értesz valamivel egyet, akkor nem az volt általában a válasz, hogy "jó, akkor ne tedd", vagy "hallgass a szívedre", hanem az, hogy "térj meg és tedd". (Szabad Péternek amúgy is kitűnően felépített leckéje volt arra, hogy ne hallgass a szívedre). Így a gyülekezet tagjai valóban elveszítették a szabad akaratukat, a lehetőségüket és képességüket, hogy a vezetőjük akarata ellen döntsenek. Ha mégis megtették, támadások kereszttüzébe kerültek: önző vagy, büszke vagy, független vagy, lázadó vagy, egység-romboló vagy, gyenge tanítvány vagy. Így aztán a gyülekezet tagjai vagy alkalmazkodtak, vagy elmentek... vagy előbb alkalmazkodtak, majd amikor már kellő mértékben tönkrementek érzelmileg-fizikailag a folytonos bűntudatkeltés és megfélemlítettség következtében, végül elmentek, vagy elkezdtek úgy viselkedni, hogy azzal alapot adtak arra, hogy további támadás érje őket.

Aki tehát a fenti két tanítás és a mögötte álló törvénykező, istentelen logika ellen bármilyen módon és mértékben szót emelt, azt elkergették a gyülekezetből (akár zsarolással is), esetleg kizárták, akár még meg is jelölték, mint a "gyülekezet hitére veszélyes" személyt. Így működik az igazi diktatúra egy zárt vallási közösségben.

Ez a mélyen gyökerező két tévtanítás - amelyeknek következménye, hogy a vezetők totális kontrollt szereztek a hívek fölött - az egyik elsődleges oka annak, hogy a gyülekezet taglétszáma 2003 és 2013 között gyakorlatilag nem nőtt, miközben a csúcsvezetők újabb és újabb terheket próbáltak a tagok vállára helyezni, és gyakran őket hibáztatták a növekedés hiányáért.